În perioada 4-7 martie 2013, doar 70%
din cei peste 2000 de elevi de clasa a XII-a din judeţul
Caraş-Severin au participat la simularea examenului de bacalaureat. 300 dintre aceşti elevi făcând parte
din anii şcolari anteriori.
Toate sălile de clasă au fost
supravegheate video, iar subie-ctele au fost diferenţiate în
funcţie de profil. Notele obţinute la aceste simulări nu au fost
notate în catalog, dar prezenţa elevilor a fost obligatorie.
Simularea examenelor de bacalaureat a durat trei ore şi a avut drept
scop să-i obişnuiască pe elevi cu examenele care se apropie. În
vara anului trecut, rata de promovabilitate la bacalaureat în
judeţul Caraş-Severin a fost de 31,29%, iar în toamna de 18,21%.
În anul şcolar 2012-2013, la
simularea examenului de bacalaureat s-au înscris şi au participat
12 elevi de la Liceul Bilingv Româno-Croat din Caraşova şi nici
unul nu a promovat la toate materiile. La matematică, bunăoară,
cea mai mare notă obţinută a fost 1,50, cu precizarea că un
punct se acordă din oficiu. Opt dintre elevii liceului din Caraşova
au fost notaţi cu nota 1 la matematică, adică punctul din oficiu,
dar au fost doi elevi care au obţinut 1, 30 şi încă doi elevi
care au fost notaţi cu 1,50. În anul 2011, de exemplu, din 8 elevi
înscrişi la examenul de bacalaureat, doar unul, Vasilin-Marius
Munteanu, a luat examenul. Din ceilalţi şapte elevi, niciunul nu a
reuşit să ia o notă de trecere la matematică. Situaţia se
înrăutăţeşte în anul 2012, când, din 19 elevi care au susţinut
examenul de bacalaureat, nimeni nu reuşeşte să ia cel puţin nota
5 la materia de bază a profilului, şi anume, matematica.
Potrivit directorului şcolii, Ghera
Nicolae, în sala de clasă unde s-a desfăşurat examenul au fost
amplasate camere de luat vederi, prin urmare, elevii nici nu au
încercat să copieze: ”Noi ne-am mobilizat, s-a făcut şedinţă
cu dirigintele clasei a XII-a şi cu elevii. Profesorii noştri i-au
supravegheat pe copii, tot ei s-au ocupat şi de corectarea
lucrărilor. Din păcate, elevii sunt foarte slab pregătiţi şi
total dezinteresaţi de examenul de bacalaureat. La materia
matematică, unii dintre ei doar au trecut pe foaie subiectele şi
astfel au primit un punct din oficiu. Potrivit spuselor lor, elevii
nici nu-şi doresc să promoveze şi nici nu au nevoie de examenul de
bacalaureat. Din cei 12 elevi, majoritatea chiulesc de la cursuri,
iar 3-4 sunt în pericol de exmatriculare”. Aşadar, întreaga
responsabilitate le revine elevilor, care nici măcar nu doresc să
promoveze, fiind total dezinteresaţi de examenul de bacalaureat.
Chiar dacă la începutul anului
şcolar, directorul Liceului ne declara că au fost luate măsuri, că
au fost atenţionaţi atât părinţii elevilor, cât şi profesorii
şi se aşteaptă ca pentru acest an, măcar elevii cei mai buni să
ia examenul de bacalaureat, rezultatele de la simulare sunt dovada
clară că elevii nu s-au pregătit serios. Notele cele mai slabe,
elevii caraşoveni le-au obţinut la proba de profil, matematica, iar
la proba de alegere, biologia, s-au dovedit mult mai pregătiţi,
reuşind să obţină note peste 5. În ceea ce priveşte limba
maternă, doar un singur elev a obţinut nota de trecere. Prin
urmare, din doisprezece elevi, niciunul nu a promovat la simularea
examenului de bacalaureat. Poate, spun profesorii, că văzând
notele slabe, elevii se vor pune serios cu burta pe carte până în
vară, când se vor prezenta la adevăratul examen. Dar, oare, numai
elevii sunt vinovaţi pentru notele slabe de la simulare sau în
aceeaşi măsură pot fi acuzate şi cadrele didactice? Cum se
explică faptul că la unele materii elevii iau în fiecare an note
de trecere, chiar dacă nici nu-şi doresc să promoveze, dar la
altele, de exemplu matematica, nu reuşesc să obţină note peste
1?!
Directorul Liceului susţine că
elevii sunt slab pregătiţi şi total dezinteresaţi de examenul de
bacalaureat, însă potrivit notelor de la examene, directorul poate
fi contrazis, fiindcă, se pare că aceştia sunt slab pregătiţi
doar la unele dintre materii. Atunci a cui este vina?
Lina
Tincul
|