Početna arrow Hrvatska Grančica arrow CONDUCEREA PE TIMP DE IARNA arrow Hrvatska grancica arrow Razno 
Arhiva članaka Hrvatska grancica Razno

CONDUCEREA PE TIMP DE IARNA PDF Ispis E-mail
Friday, 31 January 2014

Pregătirea autovehiculului:

    Deoarece mulţi conducători auto mă întreabă cum să se ferească de accidentele auto pe timp de iarnă, am să enumăr în cele ce urmează câteva lucruri importante de care trebuie să ţineţi cont în momentul în care plecaţi cu autovehiculul la drum.

    În primul rând, autoturismul trebuie să fie echipat cu pneuri de iarnă (atenţie la cele second hand, dupa 3-4 ani de stat la soare pot deveni rigide şi să nu mai aibă aderenţa necesară, cauciucul pierzând din proprietăţi), în caz contrar riscaţi să fiţi amendaţi contravenţional, iar în cazul unui accident poliţa RCA sau CASCO nu va despăgubi pagubele produse în urma accidentului. Lichidul de spălat parbrizul trebuie să reziste la temperaturi de până la -20/-30 grade Celsius, dezaburirea la luneta din spate trebuie să funcţioneze pentru a asigura vizibilitatea, instalaţia de climatizare a habitaclului trebuie să fie funcţională, iar racleta nu trebuie să lipsească din autoturism pe timpul iernii. De asemenea, lichidul antigel trebuie să aibă concentraţia necesară pentru a rezista la temperaturi de până la -30 grade Celsius, iar dacă nu l-aţi înlocuit în ultimii 3 ani ar fi bine să o faceţi. Ştergătoarele trebuie să fie funcţionale pentru a asigura ştergerea parbrizului, iar cei care pleacă la drum mai lung este necesar să aibă în dotare lanţuri antiderapante, o lopată, un săculeţ de nisip, sare şi o pătură. În sfârşit, verificaţi luminile maşinii, pentru siguranţă cumpăraţi încă un rând de becuri, iar nivelul combustibilul trebuie să depăşească jumătate de rezervor.

Viteza de deplasare:

    După ce aţi plecat la drum, primul sfat este să păstraţi distanţa de siguranţă suficientă faţă de vehiculul din faţă pentru a putea evita potenţialele accidente. Este foarte important să fiţi atenţi şi la cei care rulează în spate, mai bine permiteţi-le să vă depăşească decât să fiţi acroşat sau lovit din spate. Urmăriţi semnele rutiere, deoarece marcajele de pe şosea pot dispărea sub zăpadă, în special la depăşire şi la schimbarea direcţiei de mers prin viraj. Distanţa are o importanţă vitală pentru că spaţiul necesar opririi vehicului se poate dubla pe timp de iarnă, aşa că ţineţi cont de temperatura de afară şi fiţi prudenţi pentru că pot apărea porţiuni de gheaţă, polei, în special pe poduri, viaducte, curbe şi în zonele umbrite ale părţii carosabile, chiar dacă afară este soare. Prin urmare, adaptaţi viteza de deplasare în funcţie de drumul pe care îl aveţi de parcurs şi de condiţiile de drum (ceaţă, ploaie, ninsoare, mâzgă, polei sau viscol). Pe cât posibil nu bruscaţi comenzile autoturismului, şi aici mă refer în special la mecanismul de direcţie, iar frâna de picior trebuie folosită cât mai puţin şi niciodată în viraj, totdeauna în linie dreaptă. Înainte de curbă reduceţi viteza folosind frâna de motor, în special pe zăpadă şi la coborârea pantelor, iar în rampă adaptaţi treapta de viteză potrivită de la începutul urcării pentru a nu fi nevoiţi să schimbaţi viteza în rampă, fiindcă pierzând din inerţie riscaţi să vă patineze roţile şi să nu mai plecaţi din loc. Anticipaţi traficul şi situaţiile periculoase care pot apărea, feriţi-vă de participanţii la trafic care prin conduita lor pot provoca un accident rutier (aici mă refer la cei care conduc agresiv, la cei care nu păstrează distanţa în spatele dumneavoastră şi la cei lipsiţi de experienţă).

    Un ultim sfat de care vreau să tineţi cont este să încercaţi să vă apreciaţi corect posibilităţile de a conduce şi de a stăpâni vehiculul în condiţii de siguranţă. În anotimpul rece chiar şi cei mai experimentaţi şoferi pot să fie surprinşi de condiţiile de drum, meteo sau trafic. La oprire evitaţi să trageţi frâna de mână când este ger, umezeală sau viscol, deoarece cablurile se pot bloca şi riscaţi să rămâneţi cu plăcuţele de frână înţepenite pe discuri.

    Viaţa conducătorului auto şi a pasagerilor este pe primul loc, înaintea punctualităţii !!!

Ifca Gheorghe, instructor auto

 
« Prethodna   Slijedeća »

FrontPage