Home arrow Hrvatska grancica arrow CARDUL NATIONAL DE ASIGURARI DE SANATATE arrow Hrvatska grancica arrow Diverse 
Arhiva articole Hrvatska grancica Diverse

CARDUL NATIONAL DE ASIGURARI DE SANATATE PDF Imprimare E-mail
miercuri, 11 februarie 2015

Cardul naţional de sănătate este un proiect  de interes naţional care are

ca scop principal transparentizarea şi eficientizarea fondurilor utilizate

în sistemul de asigurări sociale de sănătate.

 

Cardul naţional de sănătate este codul de acces pentru toate sistemele informatice ale Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS) şi are ca rol identificarea dumneavoastră ca asigurat, primirea de servicii medicale precum și confirmarea serviciilor medicale primite.ceas-specimen-card-fata.jpg

            Pe card  şi în cip-ul cardului sunt imprimate următoarele informaţii: numele şi prenumele asiguratului, codul unic de identificare în sistemul de asigurări sociale de sănătate, numărul de identificare al cardului naţional de asigurări sociale de  sănătate (CID), data naşterii, termenul de valabilitate al cardului (5 ani).

            După ani de zile de discuţii şi amânări, de la 1 februarie 2015 cardul de sănătate va deveni obligatoriu pentru accesarea serviciilor medicale. Introducerea în funcțiune a acestui card va face imposibilă prescrierea de rețete false sau fără știinta asiguratului medical. Pacienții nu vor mai fi nevoiți să obțină adeverințe de la angajatori pentru a-și dovedi calitatea de asigurat. Fără acest card de sănătate nu va putea fi deschis dosarul electronic al pacientului, instrument care va conține toate informațiile și istoricul medical al unei persoane. Se preconizează că acest dosar electronic va deveni funcțional până la finalul lui 2015. Astfel prin implementarea acestui sistem informatic, banii din sistemul asigurărilor de sănătate vor fi cheltuiţi mai eficient şi mai transparent, susţine CNAS.

            Cardul de sănătate primit acasă de asigurat, prin poştă, este inactiv. După ce va intra în posesia cardului de sănătate, asiguratul îl va prezenta pentru activare la prima vizită la un furnizor de servicii medicale. Mai exact, pin-ul din fabricație al cardului naţional (0000) va fi schimbat cu un pin personalizat, format dintr-o combinaţie de patru cifre. Pin-ul personalizat va fi introdus şi confirmat personal de către pacient. Personalizarea pin-ului este obligatorie, altfel cardul rămâne în stare inactivă şi nu poate confirma servicii medicale în sistem. Acest pin va fi introdus de către asigurat ori de câte ori va beneficia de un serviciu medical pentru validarea şi, mai apoi, decontarea acestuia din fondul asigurărilor sociale de sănătate.

            Introducerea datelor în cardul de sănătate se realizează doar la medicul de familie, dar nu este obligatoriu să se facă concomitent cu activarea cardului. Odată ajuns la medicul de familie, acesta va introduce următoarele  date obligatorii:  numele și prenumele asiguratului, numele medicului de familie, parafa electronică a medicului de familie. De asemenea, asiguratul poate opta pentru adăugarea pe card a următoarelor date: nr. de telefon al medicului de familie, două persoane de contact și numerele lor de telefon pentru situațiile de urgență, precum și datele medicale ale asiguratului (grupa sanguină, RH-ul, bolile cronice, diagnosticul sau acceptul pentru donarea de organe după deces. Introducerea acestor date suplimentare pe cardul de sănătate este opţională şi se realizează doar la cererea asiguratului.

            Odată activat, cardul de sănătate va fi prezentat ori de câte ori asiguratul apelează la furnizorii aflaţi în contract cu casa de asigurări de sănătate pentru servicii medicale sau farmaceutice. Furnizorul va introduce cardul în cititor, iar asiguratul va tasta pin-ul. Instant, aplicaţia va afişa un mesaj în care va informa furnizorul dacă posesorul cardului este sau nu asigurat. Utilizarea cardului reprezintă dovada că asiguratul a fost prezent la furnizorul de servicii medicale. În acest fel se validează serviciul de care a beneficiat, în vederea decontării din fondul de asigurări sociale de sănătate. Pentru serviciile medicale de urgenţă nu este necesară utilizarea cardului de sănătate. Aceste servicii fac parte din pachetul minim de servicii medicale, care se acordă atât persoanelor asigurate cât şi celor neasigurate. Cardul de sănătate va asigura accesul la servicii medicale pe teritorului României. Pentru servicii medicale necesare în timpul şederii temporare pe teritoriul unei ţări din spaţiul UE/SEE/Elveţia, asiguratul poate solicita la casa de asigurări eliberarea unui card european de sănătate.

            Cardurile de sănătate care nu au fost distribuite prin serviciile poștale până acum, vor fi trimise înpoi către casele de asigurări, iar asigurații le vor putea ridica de acolo. Prin urmare, cardurile de sănătate vor fi distribuite de către personalul Caselor Județene de Asigurări de Sănătate. Astfel că, toate persoanele care nu au fost găsite la domiciliu de către poștași, își pot ridica aceste carduri de la Reșița, de la sediul Casei Județene de Asigurări de Sănătate Caraș-Severin. Pentru a putea intra în posesia cardului solicitantul trebuie să se prezinte doar cu buletinul de identitate. Potrivit datelor oficiale prezentate de către Casa judeţeană de Asigurări de Sănătate, circa 10.000 de carduri naţionale din totalul de 212.000 trimise în județ nu au ajuns la posesori, ci la sediul instituției. Motivele sunt diverse: fie posesorii nu au fost găsiți la domiciliu, fie aceștia și-au schimbat domiciliul ori au decedat.

Maria Giurchiţa

 

 

 
< Precedent   Urmator >

FrontPage