Arhiva articole Hrvatska grancica Invatamant |
SCOALA NR. 2 DIN CARASOVA SI CELE DOUA CERERI ALE PARINTILOR ELEVILOR |
marti, 26 mai 2015 | |
În prezent există două cereri ale părinţilor elevilor de la Şcoala Nr. 2 Caraşova în legătură cu modalitatea de funcţionare a acestei unităţi şcolare.
Prima dintre ele a fost elaborată
în urma deciziei Inspectoratului Şcolar Judeţean Caraş-Severin de a comasa,
începând cu anul şcolar 2015-2016, două şcoli din comuna Caraşova, anunţ
comunicat şi de către directorul Liceului Bilingv aleşilor locali într-o
şedinţă a Consiliului Local Caraşova de la începutul acestui an. Printre
altele, Inspectoratul Școlar
Județean şi-a motivat solicitarea de
comasare a Școlii Nr.
2 Carașova și a Școlii Primare Iabalcea prin
faptul că ambele au un număr redus de elevi, iar în cazul finanţării per elev,
conform noii Legi a Educaţiei, acestea nu ar dispune de fonduri suficiente
pentru asigurarea salariilor personalului didactic şi auxiliar şi a celorlalte
cheltuieli de funcţionare. Îngrijoraţi de iminenţa comasării Şcolii Nr. 2 şi,
implicit, de soarta propriilor copii, părinţii elevilor s-au adresat mai întâi
preşedintelui UCR, care deţinea în momentul respectiv şi funcţia de primar al
comunei Caraşova, pentru a găsi împreună o soluţie favorabilă în legătură cu
viitorul şcolii menţionate. Astfel a luat naştere adresa nr. 50/03.03.2015 prin
care UCR solicită Inspectoratului şcolar, în numele părinţilor elevilor,
înfiinţarea şcolii cu limba de predare croată, începând cu anul şcolar
2015-2016, în locul unităţii şcolare cu limba de predare română. Formulând
această solicitare, Uniunea Croaților din
România a transmis Ministerului și
Inspectoratului dorința părinților. Şi nimic altceva. Voința părinților a fost exprimată în tabelele
anexate cu semnătura acestora și datele
personale, tabele pe care părinții le-au
completat și
ulterior adus la sediul UCR, pentru a fi transmise autorităților competente. Principalul
argument care a stat la baza unei astfel de solicitări, argument agreat
deopotrivă de părinţi şi de preşedintele UCR, a fost art. 45, alin. 1 și 2, din Legea Educației Naționale nr. 1/2014 conform căruia
„Persoanele aparţinând minorităţilor naţionale au dreptul să studieze şi să se
instruiască în limba maternă, la toate nivelurile, tipurile şi formele de
învăţământ preuniversitar, în condiţiile legii. În funcţie de necesităţile
locale se organizează, la cererea părinţilor sau tutorilor legali şi în
condiţiile legii, grupe, clase sau unităţi de învăţământ preuniversitar cu
predare în limbile minorităţilor naţionale.”
A doua solicitare
a părinţilor elevilor
Despre
a doua solicitare transmisă Inspectoratului Şcolar Judeţean de către părinţii
elevilor de la Şcoala Nr. 2 Caraşova, Uniunea Croaţilor din România a fost
înştiinţată de Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice. Această
solicitare survine ulterior deciziei Inspectoratului Şcolar Judeţean de a
îngădui funcţionarea şcolii respective şi în anul şcolar 2015-2016 şi a fost
elaborată cu prilejul şedinţei conducerii Liceului Teoretic Bilingv
Româno-Croat Caraşova cu părinţii elevilor. Şedinţa a fost organizată în data
de 27.03.2015, la solicitarea Inspectoratului Şcolar Judeţean, iar părinţii
elevilor au fost invitaţi să se pronunţe asupra cererii UCR privind necesitatea
transformării şcolii din unitate de învăţământ cu predare parţială în limba
croată în unitate şcolară cu predare integrală în limba croată. La şedinţă a
participat şi domnul Neagul Petru, viceprimar al comunei, „care vizează tabelul
cu semnături ale părinţilor, fapt care asigură în plus credibilitate opţiunilor
exprimate de comunitatea croaţilor din România”, stă scris, printre altele, în
adresa transmisă Ministerului Educaţiei de către Inspectoratul Şcolar Judeţean,
căruia i s-a cerut un punct de vedere în legătură cu opţiunile părinţilor
elevilor de la Şcoala Nr. 2 Caraşova (sau Şcoala Gimnazială Nr. 2 Caraşova ori
Şcoala Primară Caraşova, cum, în mod greşit, este denumită această instituţie
şcolară de către Minister şi Inspectorat). Şi dacă tot a fost invitat să se
pronunţe, Inspectoratul Şcolar Judeţean a mai continuat: „Părinţii elevilor din
Caraşova nu împărtăşesc părerea Uniunii Croaţilor din România aşa cum este ea
exprimată în adresa cu nr. 47/03.03.2015 trimisă Ministerului Educaţiei şi
Cercetării Ştiinţifice.“ Fără doar şi poate, Inspectoratul Şcolar şi-a cules
informaţiile din procesul-verbal al şedinţei organizate la Caraşova, încheiat
în data de 27.03.2015, şi care conţine următoarele concluzii:
„La
ședință participă și domnul viceprimar al comunei
Carașova, Neagul Petru.
Domnul
director dă citire unei solicitări a Uniunii Croaților din România prin care aceasta solicită atât
Ministerului Educației și Cercetării Științifice, cât și Inspectoratului Școlar Județean Caraș-Severin, înființarea școlii cu limbă de predare croată
în Caraşova în locul şcolii cu limbă de predare croată– parțial (Școala Nr. 2 Carașova, secție a Liceului Teoretic Bilingv
Româno-Croat Carașova).
Părinții prezenți la întâlnire în număr de 51 își exprimă total dezacordul față de propunerea Uniunii Croaților din România, menționând în același timp și faptul că așa cum s-a funcționat până acum este foarte bine,
iar părinții doresc
modul acesta de funcționare și pe mai departe. Respectiv, din
cele patru clase ale ciclului primar, două să funcționeze cu predare în limba croată
(în prezent Clasa Pregătitoare și a IV-a)
și două cu predare în limba română
(în prezent clasele I și a
III-a), acestora din urmă asigurându-li se studiul limbii materne croate (3-4
ore pe săptămână).
Toți părinții prezenți la această ședință semnează tabelul pe care îl atașăm prezentului proces-verbal,
tabel pe care îl vizează și
Primăria Carașova prin
persoana domnului viceprimar, Neagul Petru prezent la întâlnire”.
Rând
pe rând, şi Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice, şi Inspectoratul
Şcolar Judeţean Caraş-Severin, şi Liceul Teoretic Bilingv Româno-Croat
Caraşova, dar mai ales ultimele două, ne vorbesc cu o inocenţă tulburătoare
despre dezacordul total al părinţilor elevilor Şcolii Nr. 2 față de „ propunerea UCR”. Ei, toţi
împreună, nu ştiu sau, mai corect spus, se prefac că nu ştiu, că dorinţa de
înfiinţare a şcolii cu limba de predare croată, începând cu anul şcolar
2015-2016, a fost a acestor părinţi
care, disperaţi că se va închide instituţia de învăţământ, au căutat ajutor în
toate părţile, completând şi semnând tabelele anexate primei solicitări
adresate autorităților
competente. Tocmai prezenţa viceprimarului comunei Caraşova la şedinţa
consacrată studierii „solicitării UCR”, prezenţă invocată ditirambic atât de
conducerea Liceului Bilingv cât şi de cea a Inspectoratului Şcolar şi menită să
confere întrunirii „un plus de credibilitate”, amplifică suspiciunile legate de
seriozitatea întregului demers. Ca şi cum şedinţa nu ar fi avut suficientă
credibilitate fără participarea viceprimarului!
În
schimb, poziţia duplicitară a părinţilor elevilor de la Şcoala Nr. 2 Caraşova,
poziţie care l-a aruncut în cea mai stranie nedumerire chiar şi pe prof. Mihai
Radan, preşedinte al Uniunii Croaţilor din România, se poate explica destul de
simplu, fără prea mult efort. Între ameninţarea concretă de închidere a şcolii
cu predare parţial bilingvă şi posibilitatea rezonabilă de fiinţare a ei ca
şcoală cu predare în limba croată, părinţii elevilor au ales-o pe cea de-a
doua. Când Inspectoratul Şcolar Judeţean a schimbat macazul, găsind dintr-o
dată fonduri suficiente pentru funcţionarea ei în aceleaşi condiţii şi în anul
şcolar 2015-2016, şi părinţii s-au dezis de acţiunile lor anterioare. Ciclul Gimnazial al Şcolii Rafnic a rezistat ani la rândul sub presiunea ameninţării cu comasarea. Într-un final, inevitabilul s-a produs... Ivan Dobra |
< Precedent | Urmator > |
---|