Uniunea Croatilor din Romania | Zajednistvo Hrvata u Rumunjskoj - EDUCATIA IN LIMBA MATERNA, O SANSA SI O OPORTUNITATE CUM O FOLOSIM?
Home arrow Hrvatska grancica arrow EDUCATIA IN LIMBA MATERNA, O SANSA SI O OPORTUNITATE CUM O FOLOSIM? arrow Hrvatska grancica arrow Evenimente 
Arhiva articole Hrvatska grancica Evenimente

Search by tag : kafic, rimer, sojka, uniunea croatilor


EDUCATIA IN LIMBA MATERNA, O SANSA SI O OPORTUNITATE CUM O FOLOSIM? PDF Imprimare E-mail
vineri, 14 octombrie 2011

În data de 2 septembrie la Târgu Mureş a fost organizat de către Fundaţia Culturală Dr. Bernàdy György seminarul intitulat “Educaţia in limba maternă, o şansă şi o oportunitate – cum o folosim” la care a fost prezentă şi Uniunea Croaţilor din România.

13.jpg          La acest seminar au fost prezenţi dr. Borbèly Làszlò, ministrul mediului, preşedintele Fundaţiei Culturale dr. Bernàdy György, dr. Kelemen Atilla, deputat UDMR, preşedintele organizaţiei judeţene Mureş, Markò Bèla senator UDMR, Universitatea de Medicină şi Farmacie Târgu Mureş, Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca, Universitatea Sapientia, Fa-cultatea de Ştiinţe şi Arte Cluj-Napoca precum şi Universitatea de Arte din Târgu Mureş reprezentată de prof. univ. dr. Bères Andràs.

     Lucrările au fost deschise de către dr. Borbèly Làszlò, care a pus accentul pe învăţământul minorităţilor şi evoluţia acestuia din 1990 până în ianuarie 2011 când s-a adoptat noua lege a învăţământului, care oferă minorităţilor posibilitatea să înveţe toate materiile, în afară de limba româna, în limba maternă. Domnul Borbèly susţine că odată cu apariţia acestei legi, fiecare etnie are responsabilitatea de a folosi şi de a valorifica aceasta şansă, iar învăţământul pentru minorităţi trebuie să conţină valori umane, tradiţii, apartenenţa la o cultură, cunoştinţe istorice şi culturale şi alte obiective care se pot însuşi mai bine într-un mediu şi într-o limbă cunoscută de membrii acestora. În continuare au fost prezentate instituţiile de învăţământ superior prezente la acest seminar, universităţi cu predare preponderent în limba maghiară, deşi s-a pus mereu accentul pe multiculturalitatea acestora. S-a discutat de predarea în limba maternă la aceste instituţii de învăţământ şi despre importanţa acestui lucru, atât pe plan naţional, pentru studenţii din aceste unităţi de învăţământ, precum şi pe plan internaţional. Este important de menţionat faptul că la întrebarea adresată de către reporterul Uniunii Croaţilor referitor la predarea simultană (în limba română şi maternă) în instituţiile de învăţământ minoritar, precum şi la importanţa acesteia pe plan socio-politic, didactic şi pedagogic, dr Borbèly Làszlò a răspuns: “Depinde de minorităţile naţionale din România” făcând referire la existenţa legii minorităţilor, unde fiecare etnie are posibilitatea să aibă un consiliu de autonomie culturală care să decidă unele probleme, mai ales cele care ţin de educaţie. De asemenea, domnul Borbely susţine că este foarte important în special pentru minoritaţile mai mici, ca acestea, pe baza deciziei lor, să hotărască ce este mai bine pentru ele, şi dacă în demersurile lor atrag mai mulţi copii, care rămân cu cultura lor, tradiţiile, valorile acelei minorităţi, atunci guvernul este obligat să respecte deciziile comunităţii respective. Rămâne de văzut dacă minorităţilor naţionale din România li se va oferi şansa educaţiei în limba maternă sau e doar o promisiune, într-un proiect de lege uitat pe un raft al Ministerului Educaţiei.

Liubomir Radan

 
< Precedent   Urmator >

FrontPage