Home arrow Hrvatska grancica arrow Administratia arrow Bugetul – mic si dragalas! arrow Hrvatska grancica arrow Administratia 
Arhiva articole Hrvatska grancica Administratia

Bugetul – mic si dragalas! PDF Imprimare E-mail
marti, 13 martie 2012

În geroasa dimineaţă a ultimei zile de ianuarie din 2012, Primăria Lupac a convocat membrii Consiliului Local ai comunei la o primă întrunire a acestui an.

7.jpg     Modesta încăpere din vechiul corp al Primăriei, care urma să găzduiască şedinţa, a devenit neîncăpătoare pentru primar, secretar, cei unsprezece consilieri plus un bonus de auditoriu format din câţiva cetăţeni activi ai comunei şi subsemnatul – reprezentant al presei.

     Sala de şedinţe a corpului doi al Primăriei a devenit astfel a doua destinaţie a participanţilor, evitându-se în acest mod posibilele îmbrânceli şi înghionteli cauzate de lipsa de spaţiu. Eh, de era şi căldură, ar fi fost chiar bine... Totuşi, ca să fim corecţi, discuţiile din ce în ce mai aprinse de pe parcursul dezbaterilor au reuşit să suplinească într-un final până şi acest „mic” neajuns. Şedinţa a debutat cu un raport al cheltuielilor şi al încasărilor Primăriei din anul precedent. Astfel, venitul total pe anul 2011 a fost de 2.882.917 de lei. Din veniturile proprii s-au obţinut 401.700 lei; din cote şi sume defalcate din impozitul pe venit s-a primit suma de 558.000 lei, iar din cotele defalcate pentru echilibrarea bugetelor locale s-a obţinut suma de 1.187.000 de lei. Din valorificarea unor bunuri, Primăria a încasat 23.190 de lei, iar subvenţiile acordate pentru încălzirea cu lemne a locuinţelor au însumat 12.526 de lei. În schimb, pe anul 2011 Primăria Lupac a cheltuit în total 2.871.121 de lei. Din această sumă, pentru funcţionarea administraţiei locale a comunei a fost nevoie de 515.400 lei, din care 224.300 de lei au reprezentat salariile angajaţilor Primăriei şi îndemnizaţiile consilierilor; 167.000 de lei au fost folosiţi pentru întreţinere şi reparaţii, iar restul de 123.800 de lei au fost investiţi pentru amenajarea parcării Primăriei. Pentru „Ordine publică şi siguranţă”, mai precis pentru plata salariilor paznicilor, anul trecut s-au cheltuit 18.700 de lei. Pentru învăţământ a fost alocată suma de 936. 000 de lei, iar pentru cultură, recreere şi religie s-au cheltuit 168.600 de lei. Pentru plata salariilor asistenţilor sociali s-au cheltuit 84.300 de lei. În dreptul capitolului„Locuinţe, servicii şi dezvoltare publică” figurează cifra de 147.219 lei. Din această sumă de bani: 12.526 de lei s-au folosit pentru lămpile de la iluminatul public şi reparaţii la instalaţia de alimentare cu energie electrică a comunei; 69.600 de lei au reprezentat plata pentru studiile de reevaluare a patrimoniului şi a planului urbanistic general. Pentru transporturi a fost alocată suma de 773.000 de lei, din care 60.000 de lei au reprezentat cheltuieli materiale pentru întreţinere, iar suma de 714.000 de lei a fost plătită pentru turnarea covoarelor asfaltice.

8.jpg     Bugetul din acest an a venit mai sărac cu 716. 977 de lei faţă de cel de anul trecut, iar Primăria Lupac a fost nevoită să-şi regândească priorităţile şi politica de cheltuieli. Aşadar, a fost întocmit un proiect de cheltuieli în baza noului buget, care, pentru a deveni viabil, trebuia să treacă de aprobul Consiliului Local. După acest proiect, aproape toate capitolele enumerate mai sus vor avea resurse mai puţine pentru anul în curs. Astfel, administraţiei locale i se vor aloca cu 165.000 de lei mai puţini bani faţă de anul precedent; asistenţa socială va primi cu 24.000 de lei mai puţin, iar serviciile şi dezvoltarea publică vor fi în minus cu 134.419 lei faţă de anul 2011. Transporturile vor avea de asemenea de suferit, mai ales la capitolul investiţii. Ele vor primi doar 630.000 de lei, comparativ cu 773.700 de lei cheltuiţi anul trecut.

     Există însă şi excepţii ferici-te. Mai mulţi bani pentru investiţii se vor da pentru „Cultură, recreere şi religie”. Aici se vor primi cu 61.600 de lei mai mult decât anul trecut. Bănuim că banii suplimentari se vor îndrepta către renovarea Căminului Cultural din Clocotici. La acest capitol au apărut, însă, şi divergenţele de opinii. Consilierul Lucacela B. Marian s-a abţinut de la vot pe motiv că banii alocaţi investiţiilor pentru cultură, recreere şi religie sunt prea mulţi în comparaţie cu banii care ar trebui să se aloce investiţiilor pentru învăţământ. „ Mai întâi ar trebui să asigurăm condiţii copiilor acestei comune şi numai după aceea ne putem gândi şi la noi, adulţii” - şi-a justificat acesta decizia.

     Cu bune şi cu rele, noul Proiect de buget de cheltuieli şi investiţii a fost votat până la urmă de consilierii locali ai comunei Lupac. Dacă vor fi mai multe bune decât rele, sau viceversa, ne vom putea da seama abia pe la sfârşitul lui 2012.

Daniel Lucacela

 
< Precedent   Urmator >

FrontPage